Στη ρουμανική… ασφάλεια αποθέτουν πλέουν τις ελπίδες τους οι Ουκρανοί, αλλά και οι διεθνείς αγορές, προκειμένου να προχωρήσουν οι εξαγωγές σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος. Μάλιστα, τις τελευταίες ημέρες ο νέος ναυτιλιακός διάδρομος της Ουκρανίας κερδίζει έδαφος και ενισχύονται τα φορτία που διακινούνται κατά μήκος του Δούναβη και εν συνεχεία από το σημαντικότερο ρουμανικό λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας – την Κωνστάντζα – προωθούνται στον τελικό προορισμό τους. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, την περασμένη εβδομάδα απέπλευσαν από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας δύο πλοία που μεταφέρουν σιτηρά με προορισμό τις διεθνείς αγορές, ενώ καταγράφηκε η άφιξη επιπλέον τριών bulk carriers, τα οποία είναι έτοιμα να παραλάβουν συνολικά 130.000 τόνους σιτηρών και σιδηρομεταλλεύματος.
Πρόσφατα, ο υπουργός Μεταφορών της Ρουμανίας Σορίν Γκριντεάνου τόνισε πως στόχος είναι ο διπλασιασμός της μηνιαίας ικανότητας διέλευσης ουκρανικών σιτηρών από την Κωνστάντζα, έως και 4 εκατομμύρια τόνους τους επόμενους μήνες, ειδικά μέσω του Δούναβη.
Και όλα αυτά την ώρα που σημαντικός αριθμός πλοίων εμφανίζεται έτοιμος για το ταξίδι προς τα βορειοδυτικά και αρκετά στελέχη της αγοράς πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παρακολουθούν στενά για σημάδια ενός νέου ασφαλιστικού πακέτου για την κάλυψη των ταξιδιών στην κατεστραμμένη χώρα. Καθώς ο πόλεμος με τη Ρωσία μπαίνει στον 20ό μήνα του και χωρίς κανένα σημάδι αναβίωσης του ναυτιλιακού συμφώνου που υποστηρίζεται από τα Ηνωμένα Εθνη, η Insurer Marsh αναμένεται να αποκαλύψει λεπτομέρειες για μια νέα ασφαλιστική κάλυψη, με τη στήριξη του Κιέβου.
Ο «χάρτης»
Σε ό,τι αφορά τις λεπτομέρειες του νέου ναυτιλιακού διαδρόμου, η νομική εταιρεία Campbell Johnston Clark (CJC) ανέφερε χαρακτηριστικά πως «σε αυτή τη νέα διαδρομή, τα πλοία πλέουν κοντά στις ρουμανικές και ουκρανικές ακτές, περνώντας το Τσορνομόρσκ, ενώ στη συνέχεια συναντούν ουκρανό πιλότο στα ανοιχτά της Οδησσού». Το Κίεβο έχει ήδη θέσει σε λειτουργία τον νέο διάδρομο από τον περασμένο μήνα, απελευθερώνοντας πέντε πλοία που ήταν παγιδευμένα στην περιοχή όταν ξέσπασε ο πόλεμος, συμπεριλαμβανομένου ενός containership και τεσσάρων bulkers. «Η μεταβαλλόμενη δυναμική στη Μαύρη Θάλασσα, με την Ουκρανία να χτυπά στρατιωτικές εγκαταστάσεις και πλωτά μέσα στην Κριμαία και να ανακτά τον έλεγχο εγκαταλελειμμένων υπεράκτιων εξεδρών φυσικού αερίου και πετρελαίου συνέβαλαν επίσης στην επίσπευση των εξαγωγών σιτηρών διά θαλάσσης», τόνισε η CJC.
Οπως τονίζουν στελέχη της αγοράς, η ενεργοποίηση των ουκρανικών εξαγωγών, μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από τη «Συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας», είχε και επιπλοκές.
Συγκεκριμένα, το Κίεβο αναγκάστηκε να κινηθεί προς τον Δούναβη και να δρομολογήσει τις αποστολές φορτίων μέσω της Κωνστάντζας. Πλέον, όπως φαίνεται και στο MarineTraffic, το λιμάνι της Ρουμανίας στενάζει κάτω από την επιπλέον κίνηση, δουλεύοντας πολύ πάνω από τη σχεδιαστική του ικανότητα. Μάλιστα, το πρωί της περασμένης Παρασκευής το bulk carrier «Genco Columbia» συγκρούστηκε με το «R Skywalker», το οποίο βρισκόταν αγκυροβολημένο έξω από το πολυσύχναστο λιμάνι και όπως φαίνεται από τα δορυφορικά δεδομένα και τα δύο πλοία παραμένουν στο σημείο.
Το Κρεμλίνο
Στο μεταξύ, το Κρεμλίνο επιμένει στη θέση του, τονίζοντας πως η αναβίωση της συμφωνίας για τα σιτηρά θα εξαρτηθεί από το αν η Δύση θα τηρήσει τις υποσχέσεις που έδωσε στη Μόσχα σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές των δικών της σιτηρών και λιπασμάτων.
Ο υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι οι τελευταίες προτάσεις του ΟΗΕ «απλά δεν είναι ρεαλιστικές» και την ίδια στιγμή οι ρωσικές δυνάμεις εξαπέλυσαν αεροπορική επίθεση στο λιμάνι της Οδησσού. Σύμφωνα με το Κίεβο, οι σιταποθήκες καταστράφηκαν και το λιμάνι της πόλης υπέστη «σημαντικές ζημιές» από την επίθεση με drones και πυραύλους.