Στην Ευρώπη συμβαίνει το εξής οξύμωρο: την ώρα που οι πωλήσεις αυτοκινήτων γκαζώνουν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προβαίνουν σε κινήσεις αναστολής της παραγωγής σημαντικών μοντέλων τους, ακόμη και ηλεκτρικών. Και μάλιστα τη στιγμή που οι πωλήσεις αυτοκινήτων συνεχίζουν να αυξάνονται για 13ο μήνα στην Ευρώπη με τα ηλεκτρικά οχήματα να «οδηγούν»τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων – οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 21% στις 904.509 μονάδες τον Αύγουστο –, εταιρείες όπως η VW επιλέγουν να βγάλουν από την παραγωγή τους μοντέλα που δεν… τραβάνε. Ηδη ο Ομιλος Volkswagen θα αναστείλει για λίγες ημέρες την παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων VW ID.3 αλλά και του αμιγώς ηλεκτρικού Cupra Born. Ο εκπρόσωπος της VW ανέφερε: «Λόγω της τρέχουσας κατάστασης της αγοράς, η παραγωγή αυτοκινήτων θα μειωθεί κατά τη διάρκεια των φθινοπωρινών διακοπών στη Σαξονία από τις 2 έως τις 13 Οκτωβρίου στο εργοστάσιο της Volkswagen στο Zwickau». Αίσθηση έχει προκαλέσει το γεγονός ότι η  παραγωγή του μοντέλου ID.3 στη Δρέσδη θα ανασταλεί από τις 2 Οκτωβρίου και θα συνεχιστεί από τις 16 Οκτωβρίου και μετά.

Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει ανησυχία στις αυτοκινητοβιομηχανίες, που φοβούνται ντόμινο αρνητικών εξελίξεων για τον κλάδο κατασκευής αυτοκινήτων, που ήδη μετράει τις πληγές του εξαιτίας του κορωνοϊού και της πανδημίας, αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος έχει δημιουργήσει σημαντικές ελλείψεις στην τροφοδοσία πρώτων υλών. Παράλληλα η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί σημαντικά στη Γηραιά Ηπειρο, με βασικές αιτίες το υψηλό κόστος ενέργειας αλλά και τον αυξανόμενο πληθωρισμό που «στραγγαλίζει» τους ευρωπαίους καταναλωτές, αναστέλλοντας την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου.

Κερασάκι στην τούρτα:

η κινέζικη επέλαση

Την ώρα που η Ευρώπη προσπαθεί να βρει τον βηματισμό της στην αυτοκινητοβιομηχανία, οι εγχώριες φίρμες νιώθουν όλο και πιο κοντά την ανάσα των Κινέζων που ετοιμάζουν μια άνευ προηγουμένου απόβαση με νέες φίρμες, ηλεκτρικών και plug in αυτοκινήτων. Στόχος να χτυπήσουν υψηλά μερίδια με ατού τις πιο ανταγωνιστικές τιμές! Σήμερα, η Κίνα φιλοξενεί μια τεράστια γκάμα εγχώριων κατασκευαστών, κομμένα και ραμμένα για να επιβιώσουν σε όλες τις αγορές του κόσμου. Τα όπλα του κινεζικού Δράκου είναι τα μικρά, προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα με ιδιαίτερα σύγχρονες μπαταρίες με μεγάλες αυτονομίες – η Κίνα είναι η προμηθεύτρια χώρα και των ευρωπαίων κατασκευαστών σε μπαταρίες – έχοντας το ατού ότι κρατάνε στο χέρι τους την πρώτη ύλη (μπαταρίες, παραγωγή λογισμικών, τεχνολογίας κ.ά.) αλλά και τη δυνατότητα παραγωγής εκατομμυρίων οχημάτων σε ταχύτατους ρυθμούς με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη λανσάρουν τα νέα μοντέλα τους στην Ευρώπη. Μεταξύ αυτών και η ναυαρχίδα των Κινέζων, η BYD, που μπαίνει στην πρίζα με νέα, φθηνά ηλεκτρικά, αλλά και η Νio, με κοινό παρονομαστή τις άκρως ανταγωνιστικές τιμές, που θα φέρουν πονοκέφαλο στην ευρωπαϊκή αγορά! Ηδη η ΕΕ ετοιμάζει αναθεώρηση των κανόνων στις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων της, ώστε να θωρακιστεί απέναντι στις μαζικές ελεύσεις των Κινέζων! Οι πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 55% τους πρώτους επτά μήνες του 2023, φτάνοντας περίπου τις 820.000 μονάδες.

Η Ευρώπη θωρακίζεται;

Πριν από λίγες ημέρες η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε μια έρευνα για τις επιδοτήσεις των κινεζικών αυτοκινήτων, λέγοντας ότι η παγκόσμια αγορά κατακλύζεται από φθηνά κινεζικά αυτοκίνητα. Η ανησυχία των εγχώριων φιρμών αποτυπώνεται και στη δήλωση του CEO της Renault Λούκα Ντε Μέο, που αναφέρει ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται μια γενιά μπροστά σε ό,τι αφορά την αγορά των μικρών και προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η γιγάντωση της Κίνας φανερώνεται και μόνο από το γεγονός ότι σήμερα διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο φόρτισης στον κόσμο για τα ηλεκτρικά, ενώ η Κίνα σε λίγο καιρό θα αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των 14,1 εκατομμυρίων νέων πωλήσεων επιβατικών ηλεκτρικών στον κόσμο φέτος.