1.    Είναι αλήθεια ότι με αφορμή τις τελευταίες εκτεταμένες καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο από το Λιανοκλάδι έως τη Λάρισα (η αποκατάστασή τους αναμένεται να διαρκέσει πάνω από 12 μήνες) και την κατάρρευση του σιδηροδρόμου, οι ιδιοκτήτες της Hellenic Train απαιτούν τώρα να τους δοθεί άμεσα το σύνολο των οφειλόμενων κρατικών επιδοτήσεων (ποσό περίπου 100 εκατ. ευρώ) «για να διασωθεί η Hellenic Train και η εκτέλεση του σιδηροδρομικού έργου» όπως λένε.

2.    Επίσης είναι αλήθεια ότι οι επικεφαλής της Hellenic Train προχώρησαν μονομερώς στην περικοπή ακόμα και δρομολογίων που δεν επηρεάζονται από τις καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως Λιανοκλάδι – Λαμία – Στυλίδα, Πλατύ – Φλώρινα, Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Δράμα, Θεσσαλονίκη – Νέοι Πόροι, Θεσσαλονίκη – Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Τα συγκεκριμένα δρομολόγια μάλιστα τα χαρακτηρίζουν «ζημιογόνα», παρότι επιδοτούνται για την εκτέλεσή τους!

3.    Αλήθεια είναι και ότι το Δημόσιο δεν έχει αποπληρώσει όλες τις οφειλές του προς τη Hellenic Train (πέραν των ετήσιων επιδοτήσεων έως και το 2021). Η εταιρεία έχει καταθέσει όλα τα αιτήματα αποπληρωμής της, συμπεριλαμβανομένων των εκπτώσεων που παρέχονται σε ομάδες ευπαθών ατόμων (ΑμεΑ), στρατευσίμων, μαθητών κ.λπ. Αν αποπληρωθούν οι οφειλές αυτές, υποστηρίζουν οι Ιταλοί, τότε η μητρική εταιρεία Ferrovia dello Stato Italiano (FSI) θα συνεχίσει να στηρίζει τη θυγατρική της Hellenic Train στην Ελλάδα.

4.    Αλήθεια είναι ακόμα ότι οι Ιταλοί εδώ και αρκετό καιρό δεν αποπληρώνουν οικονομικές υποχρεώσεις τους, ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ, για τη χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής του ΟΣΕ και των τρένων που έχουν νοικιάσει από τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Συγκεκριμένα, υπάρχουν οφειλές της Hellenic Train προς τον ΟΣΕ για τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου του – τα γνωστά τέλη πρόσβασης – και προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ από μισθώματα τροχαίου υλικού (ηλεκτράμαξες, ντιζελάμαξες, βαγόνια κ.λπ.).

5.    Στις αλήθειες περιλαμβάνεται και το γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει αρμοδίως πως για να καταβάλλονται στην ώρα τους οι κρατικές επιδοτήσεις προς τη Hellenic Train θα πρέπει και οι Ιταλοί να είναι συνεπείς στις οικονομικές υποχρεώσεις τους έναντι των εταιρειών του Δημοσίου (ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ κ.λπ.).

6.    Αλήθεια είναι και το ότι οι επικεφαλής της Hellenic Train υποστηρίζουν πως απαιτείται μείωση του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης, χωρίς ωστόσο να εξειδικεύουν ακόμα τα μέτρα που σκοπεύουν να πάρουν. Πηγές της εταιρείας αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν στην εφαρμογή μοντέλων εκ περιτροπής εργασίας και μείωσης αποδοχών, μη αποκλείοντας και τις απολύσεις. Πράγμα που οι εργαζόμενοι χαρακτηρίζουν «εκβιασμό».

7.    Εάν, όπως λένε οι εργαζόμενοι, η διοίκηση της Hellenic Train προτείνει διαθεσιμότητες προσωπικού (1.100 άτομα είναι οι μισθωτοί), είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν σκληρές κινητοποιήσεις, ενώ το χτύπημα θα είναι μεγάλο για τον σιδηρόδρομο. «Στην περίπτωση αυτή άραγε θα αποφασιστεί η επανακρατικοποίηση της εταιρείας;» αναρωτιούνται.

8.    Πάντως, για την κυβέρνηση, είναι μύθος ότι η ιδιωτικοποίηση της σιδηροδρομικής λειτουργίας έχει αποτύχει και πως επιδιώκεται η εξώθηση των Ιταλικών Σιδηροδρόμων εκτός των ελληνικών σιδηροτροχιών.

9.    Μύθος είναι και ότι η Hellenic Train δεν αξιολογεί σενάρια ενδεχόμενης επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης που έχει με το ελληνικό Δημόσιο. Στην πλευρά του επενδυτή, δεν έχουμε κάποιον κοινό ιδιώτη αλλά τους κρατικούς Ιταλικούς Σιδηροδρόμους (FSI). Είναι ενδεικτικό ότι μετά το δυστύχημα των Τεμπών, όταν άνοιξε η συζήτηση για το μέλλον της επένδυσης, το θέμα συζητήθηκε τότε ανάμεσα στον Κυράκο Μητσοτάκη και την ιταλίδα πρωθυπουργό Μελόνι.