Η σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, η οποία διακόπηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου μετά τις πλημμύρες που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία «Daniel», αναμένεται να ξαναλειτουργήσει για τους επιβάτες – σε μονή γραμμή και με χαμηλές ταχύτητες – στα μέσα Δεκεμβρίου.

Οι εργασίες προσωρινής αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου θα ξεκινήσουν σύντομα. Σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΟΣΕ, τα επιβατικά τρένα μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης αναμένεται να ξαναρχίσουν δρομολόγια στις 15 Δεκεμβρίου, αναφέρει ο πρόεδρος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης.

Στο τμήμα της Θεσσαλίας

Ολο το βάρος των ανατάξεων του δικτύου θα πέσει στο τμήμα της Θεσσαλίας, μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων, το οποίο υπέστη σοβαρές ζημιές, με αποτέλεσμα τη διακοπή της σύνδεσης μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, εξηγεί ο Παναγιώτης Τερεζάκης.

Προς το παρόν, το τρένο εκτελεί δρομολόγια μόνο σε 300 χλμ. διπλής γραμμής μεταξύ Αθήνας και Λιανοκλαδίου, ενώ στο υπόλοιπο δίκτυο οι μετακινήσεις γίνονταν έως πρόσφατα με πούλμαν.

Οι εργασίες προσωρινής αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου, σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ, μπορούν να ολοκληρωθούν σε διάστημα 45 ημερών, συμπεριλαμβανομένου και του χρόνου εγκατάστασης των εργοταξίων, κάτι που σημαίνει ότι τέλος Νοεμβρίου θα αρχίσουν να κινούνται τα εμπορικά τρένα. Λίγο αργότερα, στα μέσα Δεκεμβρίου και εφόσον εξομαλυνθεί η κατάσταση σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη με τα εμπορεύματα, θα ξεκινήσουν και τα επιβατικά τρένα.

Εμπορευματικά

Σύμφωνα με τον κ. Τερεζάκη, η γραμμή για τα εμπορευματικά τρένα που κινούνται με ντιζελοκίνητες μηχανές θα πρέπει να έχει αποκατασταθεί εντός των επόμενων 40 ημερών. Πρόκειται για μια προσωρινή γραμμή που θα εξυπηρετεί ταχύτητες έως 80 χλμ./ώρα. Κύριο μέλημα είναι να κυκλοφορήσουν σύντομα τα εμπορευματικά τρένα, καθώς οι σταθμοί του Ικονίου, του Θριασίου και του ΟΛΘ έχουν κατακλυστεί από χιλιάδες containers. Από τη διακοπή του σιδηροδρομικού δρομολογίου, τα κοντέινερ της COSCO συνέχισαν να συσσωρεύονται στον Πειραιά, ενώ σήμερα πολλά φορτηγά πλοία κινούνται πλέον προς το λιμάνι της Κροατίας.

Στο μεταξύ, θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται – ανατάσσεται η γραμμή ανόδου προς τη Θεσσαλονίκη, για την οποία εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν περίπου 11 μήνες μέχρι την ολοκλήρωσή της, ενώ στη συνέχεια, στους επόμενους 11 μήνες, θα ακολουθήσει η ίδια διαδικασία και για τη γραμμή καθόδου προς την Αθήνα.

Εργασίες

Ηδη, οι πρώτες τέσσερις εταιρείες που ασχολούνται με σιδηροδρομικά έργα ξεκινούν τις εργασίες προσωρινής αποκατάστασης της γραμμής στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα. Ειδικότερα, στο τμήμα αυτό του σιδηροδρομικού ΠΑΘΕ (μήκους 50 χλμ. σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή), έπειτα από σχετική πρόσκληση του ΟΣΕ κλήθηκαν να εργαστούν οι εταιρείες Ξανθάκης ΑΤΕ, Σιδηροδρομικά Εργα ΑΤΕ, ΤΕΣ ΑΕ και Ρήγας Τεχνική ΑΕ.

Να σημειωθεί ότι μόνο το κόστος της προσωρινής αποκατάστασης της γραμμής ανέρχεται σε 14 εκατ. ευρώ και αφορά εργασίες κυρίως για την αποκατάσταση της επιδομής, η οποία καταστράφηκε από αστοχία των υδραυλικών μελετών.

Οπως επισημαίνεται αρμοδίως, τα τελευταία έντονα πλημμυρικά φαινόμενα δείχνουν ότι προτού προχωρήσουν τα έργα πλήρους αποκατάστασης του δικτύου θα πρέπει να εκπονηθούν νέες υδραυλικές μελέτες. Στις μελέτες αυτές θα ληφθούν υπόψη και όλα τα νέα δεδομένα των πλημμυρών, τα οποία θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει ο σιδηρόδρομος και ειδικότερα ο διαχειριστής του δικτύου (ΟΣΕ).