Εάν δεν είχε «χτυπηθεί» η χώρα από την κακοκαιρία «Daniel», αυτές τις μέρες ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα αποκτούσε σύγχρονη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, ενώ το πολυπόθητο σύστημα ETCS (European Train Control System – Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Συρμών) μαζί με το GSM-R θα κάλυπταν ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο από το Μενίδι (ΣΚΑ) έως τον Προμαχώνα.

Αντί για αυτό, ο σιδηρόδρομος, εξαιτίας της πρωτοφανούς κακοκαιρίας, έχασε μέσα σε λίγες ώρες 180 χιλιόμετρα υπερσύγχρονου δικτύου, εκ των οποίων 50 χλμ. διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκη, 80 χλμ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και 50 χλμ. στο τμήμα Λάρισα – Βόλος.

Ο σιδηρόδρομος γύρισε τουλάχιστον έναν χρόνο πίσω, καθώς τόσο υπολογίζεται τελικά ότι θα είναι το απαιτούμενο διάστημα για την πλήρη ανάταξη του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας που καταστράφηκε.

Νέα «πλάνα ανάγκης»

Μπροστά στη σημερινή κατάρρευση του σιδηροδρόμου, όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτόν (Δημόσιο, χρήστες όπως η Hellenic Train κ.λπ.) αναθεωρούν τα σχέδιά τους και ετοιμάζουν νέα «πλάνα ανάγκης», με κοινό παρονομαστή την εξοικονόμηση πόρων και την προστασία των ζωτικών συμφερόντων τους.

Στο πλαίσιο αυτό, εντείνονται και οι κόντρες μεταξύ τους, επιβεβαιώνοντας τη λαϊκή ρήση που λέει ότι «όπου υπάρχει φτώχεια, υπάρχει και γκρίνια».

Σημειώνεται ότι πριν από την τραγωδία των Τεμπών, στο τέλος του περασμένου χειμώνα, η Hellenic Train εξασφάλιζε την επιβίωσή της μέσα από έναν συνδυασμό κρατικής επιδότησης ύψους 50 εκατ. ευρώ ετησίως και εσόδων από επιβατικά και εμπορικά δρομολόγια που έφταναν περίπου στα 70 εκατομμύρια.

Τα έσοδα από τη λειτουργία εξαφανίστηκαν μετά την 28η Φεβρουαρίου 2023 και ουδέποτε ανέκαμψαν πραγματικά, καθώς τα δρομολόγια στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη παρέμειναν λειψά και γίνονταν με χαμηλές ταχύτητες μέσα στο καλοκαίρι.

Πρόσφατα ήρθε και ο «Daniel», που διέλυσε το δίκτυο σε βαθμό που τώρα ο αρμόδιος για την υποδομή ΟΣΕ να λέει ότι θα χρειαστούν πάνω από 12 μήνες για να επιστρέψουν κανονικά τα δρομολόγια.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι τα τρένα να έχουν μείνει πλέον χωρίς έσοδα, αφού λόγω της καταστροφής των γραμμών δεν εκτελούνται δρομολόγια και δεν «κόβονται» εισιτήρια. Ειδικότερα, στα δρομολόγια μεταξύ Aθήνας και Θεσσαλονίκης αντιστοιχεί τουλάχιστον το 60% του κύκλου εργασιών της Hellenic Train, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι οι πωλήσεις της εταιρείας, τουλάχιστον για έναν χρόνο, θα είναι χαμηλότερες των προβλέψεων.

Διεκδικήσεις

Κάπως έτσι, ο βασικός παίκτης του ελληνικού σιδηροδρόμου, η Hellenic Train, που ανήκει στο ιταλικό Δημόσιο, ζητεί πλέον στήριξη και επιδοτήσεις από το ελληνικό Δημόσιο, ενώ απειλεί και με μέτρα περιστολής του εργασιακού κόστους, πράγμα που για τους εργαζομένους αποτελεί αιτία πολέμου.

Από την πλευρά του, το Δημόσιο, διά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που θα κληθεί να δαπανήσει 187 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, εμφανίζεται «κουμπωμένο» απέναντι στις συνεχείς διεκδικήσεις των Ιταλών της Hellenic Train.

Πόσω μάλλον όταν οι τελευταίοι δεν αποπληρώνουν οικονομικές υποχρεώσεις τους, ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ, για τη χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής του ΟΣΕ και των τρένων που έχουν νοικιάσει από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.

Η κατάσταση αυτή, σύμφωνα με πηγές του σιδηροδρόμου, είναι πιθανό να οδηγήσει σε επίσπευση της επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης των ιταλών ιδιοκτητών της Hellenic Train με το ελληνικό Δημόσιο, που επιδοτεί με 50 εκατ. ευρώ ετησίως την εκτέλεση των «άγονων» επιβατικών δρομολογίων.