Αραγε, γιατί φτάσαμε μέχρι εδώ και κυρίως πότε θα επαναλειτουργήσουν οι ζωτικής σημασίας για τον ελληνικό αθλητισμό εγκαταστάσεις; Ο Γιάννης Ερμόπουλος, ομότιμος καθηγητής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και πρώην διευθυντής του Εργαστηρίου Μεταλλικών Κατασκευών, συμμετείχε σε ομάδα μηχανικών που επιμελήθηκε το έργο του ελέγχου των μελετών για τα στέγαστρα του ΟΑΚΑ. Μιλώντας στα «ΝΕΑ», ξεκαθαρίζει ότι «στη μελέτη έγιναν πολλοί διεξοδικοί έλεγχοι από ειδικούς όλων των ειδικοτήτων, τόσο από την Ελλάδα όσο και από μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες» και σπεύδει να διευκρινίσει: «Δεν υπάρχει κατασκευή που να μην έχει κάποιας μορφής ατέλειες. Αυτές, ωστόσο, τις διαπιστώνεις είτε στην αρχή, είτε με τις συστηματικές επιβεβλημένες επιθεωρήσεις και τότε μπορείς να επέμβεις και να τις αποκαταστήσεις πλήρως».
Ο ομότιμος καθηγητής υποστηρίζει ότι μετά το πέρας του σχεδιασμού και της κατασκευής του έργου, η ύπαρξη ειδικών εγχειριδίων για τη συντήρησή του ήταν καθοριστική για την εγγύηση της ασφάλειάς του σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. «Τα εγχειρίδια αυτά έχουν αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας, οι οποίες εξασφαλίζουν τη διάρκεια ζωής του έργου», αναφέρει χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως είναι επιβεβλημένη η επιθεώρηση, η διαπίστωση, η συστηματική αποκατάσταση ζημιών-φθορών και η συντήρηση». Οπως λέει, σε τέτοιας κλίμακας κατασκευές «προβλέπονται εξαμηνιαίοι, ετήσιοι, ανά τριετία και ανά εξαετία έλεγχοι, οι οποίοι περιγράφονται λεπτομερώς και με σαφήνεια. Για λόγους που δεν είναι γνωστοί (ενδεχομένως οικονομικοί), όλα αυτά τα χρόνια τα προβλεπόμενα δεν έγιναν».
«Το στέγαστρο ήταν
“ανασφαλές” από
τον σχεδιασμό του»
Από την πλευρά του, ο συνάδελφός του, ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, πρώην διευθυντής του Εργαστηρίου Μεταλλικών Κατασκευών και του Τομέα Δομοστατικής και πρόεδρος της Εταιρείας Ερευνών Μεταλλικών Ιωάννης Βάγιας υπογραμμίζει πως «σύμφωνα με την έκθεση, η στατική επάρκεια δεν υπήρχε από κατασκευής του σταδίου». «Το στέγαστρο ήταν “ανασφαλές” από τον σχεδιασμό του. Σύμφωνα με την έκθεση, δεν οδηγούσε σε μία κατασκευή η οποία θα έχει την ασφάλεια που απαιτείται από τον κανονισμό», τονίζει, εξηγώντας όμως πως «η ελάχιστη απαιτούμενη κανονιστική επάρκεια μιας κατασκευής δεν την καθιστά κατ’ ανάγκη επικίνδυνη». Και εκτιμά πως για κάτι τέτοιο θα εκφέρει – πιθανώς – άποψη και η ειδική επιτροπή που θα συσταθεί από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Και οι δύο επιστήμονες, ωστόσο, τονίζουν το επιτακτικό της άμεσης δράσης εκ μέρους των ιθυνόντων. Ο Ιωάννης Βάγιας σημειώνει πως «η υπό σύσταση επιτροπή του ΤΕΕ από ειδικούς στο αντικείμενο θα πρέπει να ελέγξει άμεσα, αλλά εξονυχιστικά και διεξοδικά, τα πορίσματα της μελέτης του ΤΑΙΠΕΔ και να προβεί σε μία εξαιρετικά κρίσιμη διευκρίνιση για το αν η αρχική κατασκευή ήταν ασφαλής ή όχι». Για τον Γιάννη Ερμόπουλο, «τίποτε δεν είναι μη επανορθώσιμο εκτός από την απώλεια ζωής. Αυτό, όμως, που προέχει είναι ακριβώς η ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής». «Η γρήγορη ολοκλήρωση των ερευνών για το τι πρέπει να γίνει από εδώ και μετά θα βάλει ένα τέλος στα διάφορα σενάρια που κυκλοφορούν, και θα γνωρίζει πλέον ο κόσμος την τεκμηριωμένη αλήθεια», συμπληρώνει.
Οσο για το κλείσιμο του κεντρικού σταδίου και του ποδηλατοδρομίου, ο Ιωάννης Βάγιας σχολιάζει πως «δεν γνωρίζουμε αν οι μελετητές συνέστησαν κάτι τέτοιο ή ήταν μία απόφαση της διοίκησης». Αγνωστο επίσης παραμένει το πότε θα είναι έτοιμα να υποδεχθούν ξανά αθλητές και κοινό.