Αν κι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δώσει επισήμως το μετεκλογικό σήμα «τη δουλειά σας τώρα όλοι», στο παρασκήνιο η αποτίμηση του αποτελέσματος των αυτοδιοικητικών εκλογών δεν έχει ακόμη τελειώσει. Με ένα πυρετώδες μπαράζ συσκέψεων που συνεχίζεται στην Πειραιώς, στο «γαλάζιο» επιτελείο αναλύουν τα δεδομένα δήμο-δήμο και νομό-νομό, όπως ακριβώς είχαν κάνει και στην οργάνωση της προεκλογικής κινητοποίησης. Ενα από τα στοιχεία που εξετάζουν και έχει ειδικό ενδιαφέρον για το Μαξίμου, είναι το σε ποια μέρη δεν βοήθησαν τα τοπικά στελέχη, οι βουλευτές και οι υπουργοί, σύμφωνα με την εντολή που είχε δώσει ο Μητσοτάκης. Διότι, όπως διαπιστώνουν, κάποιοι δεν κουνήθηκαν σχεδόν καθόλου για να στηρίξουν τους υποψήφιους της ΝΔ, ενώ άλλοι προσποιούνταν ότι βοηθούν…
Δεν έβαλαν πλάτη
Και για να σας πω και μερικά συγκεκριμένα παραδείγματα: Στο Βόρειο Αιγαίο, ας πούμε, όπου η ήττα του Αλκιβιάδη Στεφανή από τον Κώστα Μουτζούρη «πόνεσε» αρκετά, θεωρείται ότι πολλοί γνωστοί «γαλάζιοι» δεν έβαλαν πλάτη όσο περίμενε το Μαξίμου και η Πειραιώς. Παρομοίως στη Δυτική Μακεδονία και στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Στη δε Θεσσαλονίκη, θεωρείται κοινό μυστικό ότι κάποιοι δεν ήθελαν να στηρίξουν τον απερχόμενο δήμαρχο και ότι έτρεφαν εξαρχής μια συμπάθεια – για να το θέσω κομψά – για τον Στέλιο Αγγελούδη. Οι αποτιμήσεις αυτές δεν γίνονται έτσι, για να γίνουν. Κρατιούνται για τη συνέχεια. Ο Μητσοτάκης, όπως σας έχω ξαναγράψει, σε τέτοιες περιπτώσεις κρατάει τεφτέρι με ονόματα. Και όποιος μπει στη μαύρη λίστα «κόβεται» από πιθανή μελλοντική αξιοποίηση…
«Πάγος» ξανά στον ανασχηματισμό
Την ίδια ώρα, το μετεκλογικό κλίμα έγινε αφορμή να επανέλθουν στα βουλευτικά γραφεία οι γκρίνιες και τα παράπονα για υπουργικές συμπεριφορές. Κι όλα αυτά ξέρετε, φυσικά, ποια συζήτηση επαναφέρουν: τη συζήτηση για τον ανασχηματισμό. Από το περιβάλλον του Μεγάρου Μαξίμου δεν ανοίγουν, φυσικά, τέτοια σενάρια. Αντιθέτως, διαψεύδονται, με τη σταθερή υπενθύμιση ότι «ο Μητσοτάκης δεν λειτουργεί εν θερμώ».
Ερχονται δύο C-130 από τις ΗΠΑ
Στην τελική ευθεία έχει μπει η παραχώρηση από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα δύο μεταχειρισμένων μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 Hercules, με τη διαδικασία να έχει περάσει ήδη από το Πεντάγωνο στο Κογκρέσο για την τελική έγκριση. Είναι μια γρήγορη λύση για την έλλειψη που έχει σημειωθεί στον στόλο των μεταγωγικών αφού τα συγκεκριμένα C-130 παραχωρούνται με γρήγορες διαδικασίες, μέσω του προγράμματος Πλεοναζόντων Ειδών Αμυνας (Excess Defense Articles) του Πενταγώνου. Το ακριβές κόστος δεν το ξέρουμε. Αλλά, όπως μου επεσήμανε και πηγή μου, ο γενικός κανόνας είναι ότι οι παραχωρήσεις στο πλαίσιο του προγράμματός του γίνονται έναντι προνομιακού αντιτίμου, χαμηλότερου από την τρέχουσα αξία του εκάστοτε εξοπλισμού. Ενδεικτικά, λοιπόν, μόνο, να πω ότι η συνολική τρέχουσα αξία των δύο αυτών αεροσκαφών υπολογίζεται στα 12 εκατ. δολάρια. Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε για μια προμήθεια που τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων τη ζητούσαν επισταμένως.
Ευρωπαϊκό σχέδιο για κοινά εξοπλιστικά
Είναι γνωστό ότι οι πόλεμοι κινητοποιούν την αγορά της άμυνας και θα φέρουν ακόμη περισσότερα πρότζεκτ για αμυντικές συμπαραγωγές, σε ευρωπαϊκό και διμερές επίπεδο, για τα οποία η Ελλάδα σταθερά δηλώνει ένθερμα παρούσα. Κι αυτό γιατί υπάρχει αυξημένη ζήτηση για εξοπλισμούς και πυρομαχικά και τα αποθέματα στερεύουν καθώς μεγάλες ποσότητες κατευθύνονται προς τις εμπόλεμες ζώνες. Από πλευράς ΕΕ, λοιπόν, η Κομισιόν εξετάζει τώρα τη δημιουργία ενός πλαισίου οικονομικής υποστήριξης της παραγωγής αντιπυραυλικών συστημάτων από ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες, παρόμοιο με το ASAP, αυτό που έχουμε ήδη υπογράψει για την παραγωγή πυρομαχικών. Ο δε αρμόδιος επίτροπος Τιερί Μπρετόν είναι και πολύ φιλόδοξος. Σκέφτεται, λέει, ότι πρέπει τα κράτη-μέλη να συνεννοηθούν και να συμφωνήσουν να παραγάγουν κι ένα δικό τους μαχητικό αεροσκάφος συμπαραγωγής ΕΕ.
Γερμανοί στην Ελευσίνα
Να προσθέσω, τέλος, ότι το ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια παραμένει ισχυρό. Μαθαίνω ότι χθες επισκέφθηκαν το λιμάνι της Ελευσίνας αντιπροσωπείες από 12 μεγάλες γερμανικές ναυτιλιακές και ναυπηγικές εταιρείες, κατόπιν συνεννοήσεων με το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας. Για να δουν από κοντά τα προνόμια των υπηρεσιών που προσφέρει και να «ψηθεί» συνεργασία. Η γεωγραφική θέση των ελληνικών λιμανιών θεωρείται, άλλωστε, ως γνωστόν, πολύ ελκυστική.