Την ένταξη του κλάδου των ρυμουλκών, ναυαγοσωστικών, αντιρρυπαντικών και πλοίων υποστήριξης υπεράκτιων εγκαταστάσεων στον αναπτυξιακό νόμο επαναφέρουν οι άνθρωποι του κλάδου προκειμένου να κατασκευασθούν σε ελληνικά ναυπηγεία περισσότερες μονάδες που θα καλύψουν μελλοντικές ανάγκες στον τομέα της ρυμούλκησης και ναυαγιαιρεσίας στη χώρα μας. Το θεσμικό πλαίσιο βελτιώθηκε σημαντικά με τα δύο νέα προεδρικά διάταγμα του υπουργείου Ναυτιλίας που ορίζουν από το 2024 νέες απαιτήσεις στην ασφάλεια, ελκτική δύναμη, σχεδίαση και κατασκευή των ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών πλοίων. Το τελευταίο έτος έχει προστεθεί ένας σημαντικός αριθμός από σύγχρονα ρυμουλκά και ναυαγοσωστικά στον ελληνικό στόλο αυξάνοντας σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας τόσο στα λιμάνια όσο και στον χώρο έρευνας και διάσωσης της χώρας μας. Ωστόσο ο ελληνικός στόλος εξακολουθεί ακόμη να είναι μεγάλης ηλικίας και μικρότερης αναλογικά ελκτικής δύναμης στο σύνολό του σε σχέση με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό στόλο. Ο στόλος των ρυμουλκών ελληνικής ιδιοκτησίας το 2022 απαριθμούσε έως σήμερα περίπου 150 ρυμουλκά, εκ των οποίων τα 110 ήταν σε ενεργό υπηρεσία, με μέσο όρο ηλικίας τα 33 χρόνια.
«Πράσινα» κριτήρια
Ο στόλος των ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών πλοίων θα πρέπει να ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο 4887/2022, επισημαίνει ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων Παύλος Ξηραδάκης, για να εκσυγχρονιστεί σύμφωνα και με τους κανονισμούς του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού που εισάγουν νέα «πράσινα» κριτήρια και τεχνολογίες προσθέτοντας: «Δεν μπορεί να αναγκαζόμαστε να επενδύουμε στην αγορά νεότευκτων ρυμουλκών από τη γείτονα χώρα Τουρκία και να μην αξιοποιούμε τα ελληνικά ναυπηγεία μας. Ηδη έχουν επενδυθεί περί τα 60 εκατομμύρια ευρώ στην αγορά εννέα νεότευκτων ρυμουλκών από τη γείτονα χώρα και αναμένεται να αγορασθούν περισσότερα εφόσον συνεχίσει να μας αγνοεί το υπουργείο Ανάπτυξης». Ο ίδιος θεωρεί ότι δεν υπάρχει πρόβλημα ένταξης του κλάδου στον Αναπτυξιακό καθώς η νομοθεσία που αφορά τις ναυπηγικές δραστηριότητες για πράσινη μετάβαση έχει τροποποιηθεί στην ΕΕ από το 2017. Μάλιστα όπως διευκρινίζει και ο ισχύων ελληνικός νόμος αίρει τον ρητό αποκλεισμό της χρηματοδότησης επενδύσεων στη ναυπηγία και προβλέπει ότι με κοινή απόφαση των υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μπορεί να προκηρυχθεί, κατ’ εξαίρεση, καθεστώς στον τομέα της ναυπηγίας, κατόπιν προηγούμενης έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
5 λόγοι
Ο Ξηραδάκης επικαλείται πέντε σημαντικούς λόγους που καθιστούν αναγκαίο τον εκσυγχρονισμό του κλάδου.
¢ Τα συνεχώς μεγαλύτερα μεγέθη των κρουαζιερόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθιστούν απαιτούν αύξηση της ελκτικής δύναμης του ελληνόκτητου στόλου ρυμουλκών.
¢ Η ανάγκη υποστήριξης της πολιτικής προστασίας της χώρας μας από τα ρυμουλκά και ναυαγοσωστικά πλοία. Ηδη ο κλάδος των ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών πλοίων υπερτερεί κατά πολύ σε δυνατότητες πυροσβεστικής ικανότητας από αυτόν του Πυροσβεστικού Σώματος.
¢ Μια ακόμη πρόκληση για τον κλάδο είναι η εξυπηρέτηση αναγκών των αναμενόμενων επενδύσεων σε θαλάσσια αιολικά πάρκα αλλά και σε γεωτρήσεις για πετρέλαιο ή φυσικό αέριο στα ελληνικά ύδατα.
¢ Το αυξανόμενο προσφυγικό κύμα στα ανατολικά θαλάσσια σύνορα της χώρας απαιτεί αύξηση του αριθμού των πλοίων διάσωσης και ένταξής τους στον σχεδιασμό του Λιμενικού Σώματος. Οι γείτονές μας οι Τούρκοι έχουν ήδη εντάξει σημαντικό αριθμό ναυαγοσωστικών πλοίων στο δυναμικό του στόλου τους για έρευνα και διάσωση.
¢ Υπάρχει επιπλέον η ανάγκης δημιουργίας ναυαγοσωστικών σταθμών σε διάφορα επικίνδυνα σημεία στα ελληνικά ύδατα. Επικίνδυνα λόγω των καιρικών συνθηκών αλλά και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της διεθνούς ναυτιλίας. Οπως εξηγεί ο Ξηραδάκης ένα επικίνδυνο «πέρασμα» είναι το στενό του Καφηρέα, όπου οι ακτές στο συγκεκριμένο σημείο βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση από τον «δίαυλο» εκατοντάδων πλοίων. Σε περίπτωση βλάβης κάποιου εξ αυτών σε συνδυασμό με κακές καιρικές συνθήκες, ο κίνδυνος πρόσκρουσης με άλλο πλοίο ή προσάραξης στις ακτές είναι μεγάλος. Ενα ακόμη σημείο που χρήζει προσοχής είναι ο Λακωνικός Κόλπος, καθώς στα διεθνή ύδατα στην ευρύτερη περιοχή, πραγματοποιούνται περίπου 70 μεταφορές αργού πετρελαίου από δεξαμενόπλοιο σε δεξαμενόπλοιο (ship to ship transfer). Μια δραστηριότητα που έχει ενταθεί μετά τη ρωσοουκρανική σύγκρουση και ελοχεύει ο κίνδυνος διαρροών πετρελαίου.