Η κυβέρνηση του Μεξικού αναβιώνει σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει τον Κόλπου του Μεξικού και τον Ειρηνικό Ωκεανό, με στόχο να μεταφέρονται από εκεί κοντέινερ και άλλα εμπορεύματα και να υποκλέψει η χώρα μερίδιο από τη Διώρυγα του Παναμά.

Η κατασκευή και αναβάθμιση της διαδρομής Tehuantepec στοχεύει να αξιοποιήσει τα χαμηλά επίπεδα νερού της Διώρυγας του Παναμά, οι λίμνες γλυκού νερού της οποίας επηρεάζονται από ολοένα και συχνότερες ξηρασίες που έχουν οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις στη διέλευση πλοίων. Ουσιαστικά, η έλλειψη βροχοπτώσεων έχει προκαλέσει πτώση της στάθμης του γλυκού νερού που τροφοδοτεί τη μεταφορά πλοίων στις δεξαμενές της Διώρυγας δυσκολεύοντας την πλοήγηση των πλοίων μέσα από τις πολυεπίπεδες αυτές δεξαμενές. Η χαμηλή στάθμη έχει προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα διέλευσης πλοίων και αυξημένο κόστος για τις επιχειρήσεις που βασίζονται στο κανάλι για το εμπόριο.

Το αποτέλεσμα είναι ότι τώρα αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις, όπως μέτρα εξοικονόμησης νερού, αλλά και διερεύνηση νέων οδών μέσω των οποίων θα μπορούσαν εμπορεύματα να μεταφέρονται από τον Κόλπο του Μεξικού στον Ειρηνικό Ωκεανό και από εκεί να συνεχίζουν την πορεία τους με τα πλοία για όλο τον κόσμο.

6½ ώρες

Εκμεταλλευόμενο αυτή την ευκαιρία, το Μεξικό έχει ξοδέψει περίπου 50 δισ. πέσος (2,7 δισ. δολ. ΗΠΑ) για το έργο, συμπεριλαμβανομένης της αναβάθμισης του σιδηροδρόμου, της αγοράς γης για βιομηχανικά πάρκα και της απόκτησης μηχανημάτων και νέου τροχαίου υλικού, αναφέρουν οι «Financial Times» σε δημοσίευμά τους.

Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, η σιδηροδρομική αυτή οδός προσφέρει σημαντική εγγύτητα στις ΗΠΑ και υπόσχεται χρόνο μεταφοράς 6½ ωρών για τα εμπορεύματα, εξαιρουμένου του χρόνου φόρτωσης. Σήμερα χρειάζονται από οκτώ έως δέκα ώρες για να περάσει ένα πλοίο τη Διώρυγα των 80 χιλιομέτρων. Πάντως ειδικοί παραμένουν επιφυλακτικοί υποστηρίζοντας πως μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να κατασκευαστούν οι απαραίτητες υποδομές και να προτιμήσουν τη λύση αυτή μεγάλες εταιρείες μεταφορών και logistics.

Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής αυτής γραμμής που υπάρχει στην περιοχή εδώ και εκατό χρόνια αποτελεί μέρος «τολμηρής προσπάθειας για υποκλοπή της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων» μακριά από την πλωτή οδό της Διώρυγας του Παναμά, ανέφεραν οι «Financial Times».

Το έργο «επιδιώκει να αξιοποιήσει την επιθυμία των πολυεθνικών να είναι πιο κοντά στις ΗΠΑ» καθώς και να εκμεταλλευτεί τις περιόδους χαμηλών επιπέδων νερού στη Διώρυγα του Παναμά καθώς η περιοχή υφίσταται «ολοένα και συχνές ξηρασίες», ανέφερε η βρετανική εφημερίδα.

303 χιλιόμετρα

Ως μέρος της ανάπτυξης του αποκαλούμενου Διωκεανικού Διαδρόμου Tehuantepec (CIIT), έργου του προέδρου του Mεξικού Αντρέ Μανουέλ Λόπες Ομπραντόρ, ο σιδηρόδρομος αυτός που θα ενώνει δύο ωκεανούς θα διασχίζει το στενότερο σημείο του Μεξικού για 303 χιλιόμετρα. Η κύρια γραμμή του θα εκτείνεται μεταξύ των λιμανιών Salina Cruz, Oaxaca και Coatzacoalcos, Veracruz, αναφέρεται.

Στη Διώρυγα του Παναμά ο μέσος χρόνος που χρειάζεται να περιμένει ένα πλοίο για να περάσει έχει φτάσει τις αρκετές ημέρες. Το πρόβλημα φαίνεται ότι δεν βρίσκεται στην ίδια τη Διώρυγα αλλά στην τεχνητή λίμνη γλυκού νερού Γκατούν, η οποία αποτελεί βασικό συστατικό λειτουργίας του Καναλιού του Παναμά.

Μέσω της λίμνης αυτής τα πλοία ταξιδεύουν για 33 χιλιόμετρα ώστε να φτάσουν στη Διώρυγα. Στη λίμνη όμως έχει υποχωρήσει η στάθμη των υδάτων λόγω των καιρικών συνθηκών με αποτέλεσμα τα πλοία που είναι πλήρη φορτίου και έχουν το μεγαλύτερο μέγεθος να μην μπορούν εύκολα να διέλθουν.