Χωρίς ταυτότητα βρισκόταν επί έναν ολόκληρο αιώνα ξεχασμένη σε ένα ράφι, στο υπόγειο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Οι μαλακές καμπύλες της και το χεράκι του μικρού ερωτιδέα που κάποτε τη συνόδευε επιχειρώντας με ένα φύλλο κισσού να κρύψει το αιδοίο της μαρτυρούσαν πως ήταν μια γυμνή Αφροδίτη που απαθανατίστηκε τη στιγμή που είχε ολοκληρώσει το μπάνιο της και έστυβε τα μαλλιά της. Το έμπειρο μάτι της αρχαιολόγου δρος Χρυσάνθης Τσούλη την εντόπισε το καλοκαίρι του 2022. Ο αριθμός καταγραφής της είχε σβηστεί από το στιλπνό μάρμαρο. Και χρειάστηκε μια ανασκαφή όχι στο πεδίο, αλλά στο αρχείο, έως ότου καταφέρει να εντοπίσει την ξεχωριστή ιστορία της: τούτη η σπασμένη γυμνή Αφροδίτη από το μέσο του κορμού ως τη μέση των μηρών δεν ήταν άλλη από εκείνη που το 1922 είχε ταξιδέψει με ακόμη τρεις αρχαιότητες από την αντίπερα όχθη του Αιγαίου, από τη φλεγόμενη Σμύρνη, στην Αθήνα. Τότε, μέσα στη δίνη της καταστροφής, ισάριθμοι έλληνες αρχαιολόγοι πήραν στην αγκαλιά τους με δική τους πρωτοβουλία από ένα μόνο αντικείμενο, αντίθετα στην οδηγία που υπήρχε να μη μετακινηθεί καμία αρχαιότητα. Τα παρέδωσαν στο ΕΑΜ και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Και είναι αυτή η Αφροδίτη που μαζί με την τραγική ιστορία του διασώστη της, αρχαιολόγου, επιμελητή του Τμήματος Αρχαιοτήτων Σμύρνης, Νικόλαου Λάσκαρη, αποτελούν τις πρωταγωνίστριες του «Αθέατου Μουσείου», της δράσης του ΕΑΜ, στο πλαίσιο της οποίας άγνωστα στο ευρύ κοινό αντικείμενα αποκαλύπτουν τις άκρως ενδιαφέρουσες περιπέτειές τους.
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε
Ή εγγραφείτε
Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ