Ο παρών τόμος, του γάλλου διανοητή Ζιλ Λιποβετσκί, αποτελείται από δύο μικρά δοκίμια. Το πρώτο, με τίτλο «Παγκοσμιοποίηση και Υπερνεωτερικότητα» (2004), μας εισάγει στην έννοια της «Υπερνεωτερικότητας». Στο δεύτερο δοκίμιο, με τίτλο «Κοσμοπολιτισμός και Δυτική κουλτούρα» (2010), ο Λιποβετσκί κάνει λόγο για την ένωση της κουλτούρας με την οικονομία. Ας τα δούμε με τη σειρά. Αρχικά, ο Λιποβετσκί αποπειράται να εξηγήσει τις βασικές πνευματικές συνθήκες της εποχής μας. Ζούμε ακόμη στη Νεωτερικότητα ή αυτή έχει προ πολλού παρέλθει; Για τον Λιποβετσκί, η συνέχεια των δύο ιστορικών φάσεων υπερτερεί έναντι της ρήξης. Η Υπερνεωτερικότητα δεν είναι παρά η ολοκλήρωση της Νεωτερικότητας. Η Υπερνεωτερικότητα εμπεριέχει τρεις άξονες: την αγορά, την τεχνική αποτελεσματικότητα, και τέλος, το άτομο. Αυτές είναι πλέον οι κύριες συνιστώσες. Οσο για τη Μετανεωτερικότητα, αυτή υπήρξε απλώς μια παροδική φάση. Σήμερα, βιώνουμε την επιστροφή του φόβου και της αβεβαιότητας, με την υγειονομία να έχει καταλάβει τη θέση του ηδονισμού. Αντίστοιχα, η επιδίωξη της αποδοτικότητας είναι αντίθετη με την αναζήτηση επίγειας ευτυχίας. Η ψυχοπαθολογία, που συχνά παρατηρείται, σύμφωνα με τον Λιποβετσκί προκύπτει ως αποτέλεσμα της ισχυρής εξατομίκευσης. Στον καιρό μας, λαμβάνει χώρα η ανατίμηση της διάρκειας έναντι της στιγμής και η μείζων ανησυχία μας είναι κατά βάθος ο χρόνος. Μιλώντας για τον χρόνο, όμως, θίγεται αναπόφευκτα και το ζήτημα της κοινωνικής προόδου. Η πρόοδος δεν έχει διαψευσθεί, όπως σπεύδουν να δηλώσουν πολλοί, παρά έχει καταστεί αβέβαιη. Πρόκειται για μια μορφή χαλάρωσης, όχι όμως για ολικό αφανισμό της πίστης στην πρόοδο. Η εποχή μας έχει υπερβεί το θρησκευτικό, είναι μετα-θρησκευτική και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εκκοσμίκευση του χρόνου. Αυτή η εκκοσμίκευση είναι που στερεί από την Ιστορία τον απώτερο σκοπό της, την πρόοδο, που πίστευαν σθεναρά οι παλαιότερες γενιές.


Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε
Ή εγγραφείτε
Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ